آشنایی با ویتامین ها و خواص آن ها – مکمل های ضروری برای ورزشکاران

آشنایی با ویتامین ها

در زندگی هر فرد قطعا داشتن سلامتی جزو اولویت های زندگی و موارد الزامی ست، که اگر نباشد شخص دچار چالش های مختلفی برای ادامه زندگی خواهد شد. حضور ویتامین ها در زندگی همه ما نقش حیاتی برای سلامت و شادابی ما دارد. در واقع آشنایی با ویتامین ها و استفاده درست از آن ها برای ادامه زندگی جزو موارد لازم و ضروری برای بدن ما است.

حال برای آشنایی با ویتامین های ضروری برای بدن باید بدانید به صورت کلی دو دسته تقسیم بندی می شوند؛ ویتامین های محلول در آب و برخی ویتامین های محلول در چربی. برای همه افراد بهترین راه دریافت ویتامین های مؤثر برای بدن رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده مناسب از تمام گروه های غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات است. البته اگر شما ورزشکار و بدن ساز هستید و به دنبال ویتامین های مناسب بدن سازی می گردید؛ می توانید در ادامه مقاله برای آشنایی با ویتامین ها که برای ورزشکاران و بدن سازان مؤثر و ضروری ست با ما همراه باشید.

آشنایی با ویتامین ها و مکمل های ضروری برای ورزشکاران

دارا بودن یک رژیم غذایی متعادل، مناسب و همچنین داشتن سبک زندگی سالم که اول از همه شامل خواب کافی و تغذیه مناسب است، به همه ی افراد انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزانه خود را می دهد. با این حال، ورزشکاران و بدن سازان چون بدن آن ها در اوج عملکرد خود قرار دارد، باید به آشنایی با ویتامین ها دقیق تر بپردازند. همچنین ویتامین های مناسب و مخصوص بدن سازی استفاده کنند و به تقویت انرژی بیشتری در بدن خود بپردازند. درنهایت بدن آن ها همیشه بهترین عملکرد و نتیجه را خواهد داشت و قوی ظاهر می شود. در ادامه این بخش برخی از مهم ترین ویتامین ها و مکمل ها را به شما معرفی خواهیم کرد که می تواند به ورزشکاران کمک کند تا خستگی خود را از بین ببرند و در نهایت بهترین عملکرد را داشته باشند.

مکمل های ضروری برای ورزشکاران

  • ویتامین B

برای آشنایی با ویتامین ها مثلا ویتامین های گروه B باید بدانید، حضور ویتامین های گروه B برای آزادسازی انرژی در بدن حیاتی هستند چون به متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها کمک می کنند. اگرچه، کمبود یک یا چند ویتامین B می تواند بر میزان توانایی شخص در ورزش تأثیرگذار باشد، اما شواهد کمی از منابع معتبر وجود دارد که نشان دهد مصرف بی رویه مکمل ها نیز باعث بهبود عملکرد بدن می شود. پس قطعا باید تعادل را رعایت کنید و در نتیجه بهتر است قبل از انتخاب مکمل ویتامین B برای انجام آزمایشات لازم به پزشک خود مراجعه کنید تا آگاهانه بتوانید انتخاب کنید چون ویتامین B جزء ویتامین های مناسب بدن سازی است که لازم است مصرف شود.

مطلب مرتبط :   آشنایی با نوشیدنی های انرژی زا و فوائد و مضرات مصرف آن ها در مرور زمان

ورزشکاران زن ممکن است در معرض خطر و ریسک بیشتری باشند برای کمبود ویتامین های گروه B، که شامل موارد زیر است:

  • ویتامین B-12
  • ویتامین B-6
  • نیاسین

کمبود ویتامین B-12 می تواند احساس ضعف و خستگی برای افراد ایجاد کند. از آن جا که ویتامین B-12 در درجه اول در محصولات حیوانی وجود دارد، گیاه خواران بیشتر در معرض کمبود این ویتامین هستند.

  • آهن

طبق تحقیقات انجام شده، کمبود آهن در ورزشکاران شایع است و می تواند عملکرد آن ها را کاملا تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه کمبود آهن در زنان بسیار رایج تر از مردان است اما در برخی مردان نیز کمبود آهن رخ می دهد. کمبود آهن در ورزش های استقامتی بیشتر خودش را نشان می دهد و کمبود آن شما را به چالش می کشد.

طبق یک بررسی علمی در سوئیس ثابت شده که میزان کمبود آهن در بین زنان ورزشکار نوجوان تا ۵۲% است. در طی این تحقیقات فهمیدیم که سطح پایین آهن می تواند بسیاری از علائم نامطلوب را در زنان ورزشکار ایجاد کند، از جمله کاهش استقامت و افزایش استفاده مقدار انرژی مورد نیاز بدن.

به همین دلیل لازم است به آشنایی با انواع ویتامین ها و مکمل هایی که آهن لازم را به شما می دهد بپردازید.

مثلاً اگر ورزشکار و بدن ساز هستید و با کمبود آهن مواجه شدید می توانید از ویتامین های مناسب بدن سازی که پزشک برای شما تجویز کرده است برای جبران کمبود آهن استفاده کنید. همچنین از مواد غذایی استفاده کنید که بیشترین میزان آهن را دارد. اما گیاه خوران به طورکلی باید بیشتر مراقبت کنند تا اطمینان حاصل کنند که آهن مورد نیاز روزانه خود را بدست آورده اند، زیرا آهن در محصولات گیاهی کمیاب تر است.

  • کلسیوم و ویتامین D
مطلب مرتبط :   معرفی بهترین غذاهای جایگزین گوشت قرمز که بیشترین پروتئین را دارند

آشنایی با ویتامین های D و کلسیم و استفاده آن به بدن شما کمک می کند تا استخوان ها، دندان ها و ماهیچه های شما سالم نگه داشته شود. این ویتامین ها می توانند به ورزشکاران کمک کنند تا حالت عضلانی بدن خود را به خوبی حفظ کنند و خطر آسیب دیدگی مانند شکستگی استخوان را کاهش دهند.

کلسیم در بسیاری از غذاها وجود دارد، از جمله:

  • محصولات لبنی، مانند شیر و ماست
  • شیرهای غیرلبنی غنی شده، مانند شیر سویا و سبزیجات سبز تیره
  • ماهی با استخوان های نرم، از جمله ساردین و ماهی آزاد
  • مکمل کوآنزیم Q10

مطالعات ارتباط بین سطح پایین کوآنزیم Q10 و افزایش خستگی را نشان داده است. به صورت کلی هر چقدر سن فرد بیشتر می شود؛ میزان تولید اندوژن کوآنزیم Q10 نیز کاهش یافته و لذا باید از منابع غذایی حاوی این ماده بیشتر استفاده شود. بیشترین مقدار کوآنزیم Q10 در گوشت گاو و بعد از آن در جوجه یافت می شود. مغزها، کلم بروکلی آب پز و پرتغال نیز مقادیر زیادی از آن را دارا هستند.

کارشناسان برخی شرایط را با سطح پایین تر کوآنزیم Q10 در بدن مرتبط دانسته اند، از جمله:

  • دیابت
  • سرطان
  • بیماری های عضلانی
  • نارسایی احتقانی قلب

در ادامه تحقیقات آشنایی با ویتامین ها و ویتامین های مناسب بدن سازی نشان داده است که کوآنزیم Q10 ممکن است در افراد سالم که فعالیت بدنی دارند، هم عملکرد بدنی و هم خستگی ذهنی را بهبود بخشد. البته باز هم تحقیق در مورد مفید بودن مکمل کوآنزیم Q10 برای ورزشکاران نتایج متفاوتی داشته است. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ بر روی مردان ورزشکار نشان داده بود هیچ نشانه ای دال بر مفید بودن کوآنزیم Q10 برای بالا بردن توانایی ورش کردن وجود ندارد.

  • امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ به تنظیم هورمون ها و ضربان قلب و کاهش فشار خون کمک می کند. بزرگترین منبع امگا ۳ روغن ماهی است که علاوه بر تقویت عضلات و مفاصل، برای سلامت قلب و عروق نیز بسیار مفید خواهد بود. همچنین آشنایی با ویتامین ها و مکمل های گروه امگا ۳ می تواند به سلامت روان شخص ورزشکار کمک زیادی کند و بسیار قوی عمل کند.

  • ویتامین C
مطلب مرتبط :   تمامی راه های اصولی و سریع افزایش وزن

آشنایی با ویتامین های گروه ویتامین C

آشنایی با ویتامین های گروه ویتامین C و استفاده از آن خاصیت تقویت ایمنی دارد و به ویژه یک ویتامین مناسب و ضروری بدن سازی به خصوص برای ورزشکارانی ست که در خارج از منزل تمرین می کنند. زیرا از ویروس های موجود در هوا و سرماخوردگی جلوگیری می کند. منابع غنی ویتامین C، مرکبات و توت فرنگی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و فلفل دلمه ای هستند.

  • ویتامین E

ویتامین E

در حالی که آشنایی با ویتامین های گروه ویتامین E و استفاده از آن ها عملکرد کلی ورزشی را بهبود نمی بخشد، یک آنتی اکسیدان مهم برای ورزشکاران است؛ زیرا از آسیب سلولی اکسیداتیو جلوگیری می کند. خطر گرفتن ویروس از فضاهای عمومی را کاهش می دهد. در نهایت میزان تولید پنتان و اسید لاکتیک را کاهش می دهد و باعث می شود از گرفتگی عضلات جلوگیری شود.

 

جمع بندی

در این مقاله هدف نهایی ما آشنایی با انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین های مناسب بدن سازی برای ورزشکاران و بدن سازان بود که به بررسی مهم ترین و ضروری ترین های آن پرداختیم. در نتیجه هر فرد متناسب با سن، جنسیت و شرایط جسمی خود، باید با یک پزشک متخصص مشورت کند و میزان نیازش به ویتامین را بسنجد و با تغذیه یا با استفاده از مکمل ها، ویتامین های مورد نیاز بدنش را تامین کند.

آشنایی با انواع ویتامین ها

سه سوال مهم که شاید برای شما نیز پیش بیاید

  • آیا برای خرید مکمل ها و ویتامین های مورد نیاز بدن سازی می توان به همه مراکز خرید اعتماد کرد؟

خیر، چون مکمل ها حتما باید اصل باشند و هرگز نباید مکمل های تقلبی مصرف کنید، زیرا خطر آسیب به سلامتی شما وجود دارد.

  • آیا همه ویتامین ها را می تونیم با هم بخوریم؟

بهتر است اینکار را انجام ندهید چون بعضی از ویتامین ها با هم تداخل دارن و بهتره با فاصله از هم مصرف شوند. اما باز هم بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  • آیا قرص های جوشان مولتی ویتامین نیز می تواند جایگزین قرص های ویتامین باشد؟

بستگی به نیاز شما به هر کدام از ویتامین ها دارد و همچنین دوز استفاده ویتامین مورد نیاز شما و در نهایت کیفیت محصول استفاده شده.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق سایت متعلق به محمد رضا امانی می باشد
طراحی سایت و سئو توسط پنتاما