بهترین روش های از بین بردن سلولیت | موثرترین راه های درمان سلولیت

روش‌های از بین بردن سلولیت

حالتی که در آن پوست دارای سطح ناصاف شده و دارای برآمدگی و فرورفتگی می شود را سلولیت گویند. اغلب روی بازو، سینه، شکم، باسن و ران ایجاد شده و در میان زنان شایع تر است. برای از بین بردن سلولیت روش های متفاوتی وجود دارد که از میان آن ها ورزش بهترین و بیشترین نتیجه را داشته و همین امر سبب شده تا تحقیقات زیادی در رابطه با ورزش های موثر برای از بین بردن سلولیت انجام شود. همچنین افراد بسیاری در تلاشند با روش های گوناگون مانند کاهش وزن، ورزش، کرم های مخصوص و ماساژ سلولیت های خود را بهبود بخشند. راهکارهای دیگری مانند درمان پزشکی نیز ثمربخش بودند اما نتایج حاصل از آن ها برای طولانی مدت ماندگار نیستند.

اگر قسمتی از پوست ران خود را نیشگون بگیرید، حالتی ناهموار ایجاد شده که نشان دهنده وجود سلولیت در بدن شما است. در ادامه این مقاله راه های از بین بردن سلولیت را بررسی خواهیم کرد.

علت بروز سلولیت چیست؟

سلولیت در اثر تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می شود. گرچه اشاره شد که زنان بیش از مردان به سلولیت دچار می گردند، با این حال در میان زنان نیز برخی بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. میزان سلولیت به ژن، درصد چربی بدن و سن فرد بستگی دارد. همچنین ضخامت پوست نیز در ظاهر سلولیت تأثیر گذار است و ممکن است افراد با هر نوع بدن و وزن به سلولیت مبتلا شوند.

رشته های کلاژن بین پوست و عضله، چربی زیرین را به چند قسمت جداگانه تقسیم می کنند. با افزایش سن، نازک شدن پوست و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی آن، سلولیت بیشتر می شود. سلولیت ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • هورمون ها
  • رژیم غذایی نامناسب
  • یک سبک زندگی ناسالم
  • تجمع سموم
  • ژنتیک
  • افزایش وزن
  • بی تحرکی
  • بارداری

علت بروز سلولیت چیست؟

آیا می توان با ورزش منظم و بدنسازی، به از بین بردن سلولیت کمک کرد؟

برخی مربیان ادعا می کنند که اگر حرکات مناسب را انجام دهید، مشکل شما از بین رفته و بدن شما بدون سلولیت خواهد بود. ترکیبی از تمرین های قدرتی و ورزش های هوازی برای بهبود عضله سازی و افزایش چربی سوزی موثر بوده و در نتیجه باعث از بین بردن سلولیت می شوند. راهکارهای کلی یک برنامه تمرینی ضدسلولیت خوب عبارت است از، از دست دادن چربی بدن، سفت شدن عضله زیر پوست، پیروی از رژیم کم کربوهیدرات و تقویت گردش خون. برای افزایش گردش خون، ماساژ و انجام ورزش منظم که شامل تمرینات قدرتی است، موثر است. داشتن یک رژیم غذایی کم چرب متشکل از پروتئین های کم چرب و سبزیجات یکی از راه های از دست دادن چربی بدن است. از مصرف شکر، نشاسته، الکل، غذاهای فرآوری شده و میوه های شیرین خودداری کنید. کاهش مصرف کربوهیدرات نیز به شما کمک خواهد کرد. تمرینات هوازی یک روش عالی برای سوزاندن چربی به شمار می رود.

مطلب مرتبط :   انواع آسیب های بدنسازی و راه های جلوگیری از آن

 آموزش روش های ورزشی برای از بین بردن سلولیت

سفت شدن عضله زیر سلولیت منجر به صاف شدن ظاهر پوست می گردد. بهتر است تمرکزتان بر حرکات قدرتی باشد و حداقل هفته ای دو مرتبه تمرین کنید.

  • حرکت پله: حرکت پله یا استپ آپ، تمرینی قدرتی برای افزایش قدرت عضلات بوده و همزمان بر عضلات پا و باسن تاثیرگذار است. باید استپ آپ از روبرو را انجام دهید که بیشترین تاثیر را بر عضله چهارسر ران می گذارد. برای این حرکت به یک سکو با ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر احتیاج دارید. ابتدا با یکی از پاهایتان از سکو یا پله بالارفته و سپس پای دیگر را بر سکو بگذارید. هنگام پایین آمدن، با همان پایی که بالا رفته اید، به پایین بازگردید. سپس با پای دیگر حرکت را انجام دهید. برای هر پا ۲۰ بار این تمرین را تکرار کنید.
  • حرکت لانگج یا لانگز: این حرکت برای عضلات ران و باسن همچنینتقویت قدرت بدن در حفظ تعادل مفید است. این تمرین عضله چهار سر ران و عضله سرینی بزرگ را درگیر می کند. برای انجام این حرکت پاها را به اندازه عرض شانه باز کرده، یک قدم به جلو برداشته و به سمت پایین حرکت کنید تا جایی که زاویه زانوی شما ۹۰ درجه شده و ران پای جلویی با زمین موازی شود. سپس به آرامی به حالت ایستاده در اول حرکت بازگردید. برای هر پا ۳۰ الی ۵۰ بار این حرکت را تکرار کنید.
  • حرکت اسکات: این حرکت بر عضلات چهار سر ران، عضلات پشت، عضلات باسن و عضلات شکم اثر می گذارد. برای انجام این حرکت صاف بایستید. مانند حالتی که روی صندلی می نشینید به سمت پایین رفته، تا جایی که ران هایتان با زمین موازی شوند. زانوهایتان نباید از انگشتان پا جلوتر حرکت کنند. بین ۳۰ الی ۵۰ بار این تمرین را انجام دهید.
  • ددلیفت رومانیایی: این حرکت تمام عضلات شامل بالاتنه، شکم و پایین تنه را به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر می کند. برای کاهش وزن و عضله سازی مفید است. برای انجام این حرکت صاف بایستید، وزنه یا دمبل را دست چپ خود و پای چپ خود را کمی خم کرده و عقب تر از پای راست نگاه دارید، به سمت پایین حرکت کنید، پشت و زانو نباید خم شود، همزمان که دست شما به همراه دمبل به سمت پایین حرکت می کند، پای چپ شما نیز به سمت عقب می رود. هنگامی که با دست چپ به پای راست خود رسیدید، پای چپ شما موازی با زمین است. بین ۲۰ الی ۶۰ بار این حرکت را تکرار کنید.
مطلب مرتبط :   ورزش های دوران بارداری

آیا می توان با ورزش منظم و بدنسازی، به از بین بردن سلولیت کمک کرد؟

جمع بندی و نتیجه گیری

افراد بسیاری با سلولیت مشکل داشته و به دنبال راهی برای از بین بردن آن هستند. سلولیت معمولا در قسمت پایین بدن بیشتر مشاهده می شود و اغلب ورزش هایی که توصیه به انجام آن ها می شود، تمرکز و تاثیر بیشتری بر قسمت پایین تنه داشته و عضلات آن قسمت از بدن را درگیر می کنند. ورزش راهی برای از بین بردن سلولیت نیست اما برای کاهش آن موثر است. برای از بین بردن سلولیت به ورزش، تغذیه، گردش خون مناسب و کنترل هورمون های ذخیره کننده چربی نیاز است. جنسیت و ژنتیک، در مقایسه با سایر عوامل، تاثیرگذاری بیشتری دارند. از بهترین راه ها برای از بین بردن سلولیت، تغییر سبک زندگی است. با ورزش، رژیم غذایی سالم و کاهش وزن می توان تاثیر مفیدی بر کاهش میزان سلولیت بدن داشت. ورزش هایی که در این مقاله در رابطه با از بین بردن سلولیت بررسی شدند، بهترین نتیجه را در این زمینه به همراه داشته اند و افراد بسیاری با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش های مناسب موفق به از دست دادن سلولیت گشته اند.

سوالات متداول

  1. چه مدت زمان طول می کشد تا از طریق ورزش، سلولیت ها از بین بروند؟

در این زمینه تحقیقاتی انجام شده و نتایج حاصل نشان می دهند که با یک روش مناسب برای از بین بردن سلولیت، بین ۱۵ الی ۳۰ روز زمان لازم است.

  1. چه غذاهایی باعث ایجاد سلولیت در پاها می شوند؟

از بین تمامی غذاها، ۵ غذا بیش از سایرین بر افزایش سلولیت پاها تاثیرگذار هستند که عبارتند از پیتزا، پنیر، نوشیدنی های حاوی شکر و قند و گوشت های فرآوری شده.

  1. آیا قهوه باعث افزایش سلولیت می شود؟
مطلب مرتبط :   رژیم گیاه خواری

نوشیدن قهوه باعث کمبود آب بدن شده و بدن احساس نیاز به ذخایر آب خود می کند. بدن این کار را با ذخیره آب در سلول های چربی انجام داده و منجر به تورم آن ها می شود. در نتیجه باعث ایجاد سلولیت با برجستگی های بزرگ تر می شود.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق سایت متعلق به محمد رضا امانی می باشد
طراحی سایت و سئو توسط پنتاما