ویژگی های بهترین برنامه بدنسازی فیتنس از مبتدی تا پیشرفته

برنامه تمرینی فیتنس

اینکه بی­برنامگی انسان را محکوم به شکست می­کند سخن ناروایی نیست. در هر کاری، داشتن برنامه­ای منظم، مرز بین شکست و موفقیت است اما افراد بسیاری از این مهم غافل هستند. این معضل در ورزش هم مصداق دارد و حتی ورزشکاران حرفه­ای ممکن است با نادیده گرفتن اهمیت برنامه و تصور همه­چیزدانی، به خودشان آسیب بزنند. در این محتوا درباره برنامه بدنسازی فیتنس صحبت خواهد شد. در ابتدا باید بدانید که اصولا چرا فیتنس اهمیت دارد. سپس ویژگی­های یک برنامه بدنسازی فیتنس خوب و کامل را بیان خواهیم کرد و همچنین از معایب و مزایایی که یک برنامه بدنسازی فیتنس دارد، گزارشی ارائه خواهد شد.

از شنبه برنامه بدنسازی فیتنس را شروع می‌کنم!

اگراز تاثیراتی که تناسب اندام بر زندگی شما می­گذارد آگاه باشید و فواید فیتنس را به داشتن بدنی خوش­فرم محدود نکنید، آن را پشت گوش نخواهید انداخت. همین شنبه یا هفت­شنبه (! ) تمرین را شروع کنید و به فیتنس جدی­تر از قبل نگاه کنید تا وضعیت قلب و ریه­ هایتان بهتر شود، استقامت ماهیچه­هایتان بالا رود، انعطاف­ پذیری بدنتان افزایش پیدا کند، اشتهایتان کنترل شود، خوابتان اصلاح گردد، عملکرد ذهنتان بهبود پیدا کرده و با رسیدن به ظاهری مناسب، روحیه‌تان افزایش یابد. اگر برنامه داشته باشید و فعالیت شما ادامه­دار باشد، خودتان را از خطر ابتلا به دیابت و بیماری­های قلبی نجات داده­اید! نباید نسبت به سلامت و تناسب اندام خود بی­توجه باشید. همه­ ی گروه­های سنی حتی کودکان و سالمندان باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.

در جاده‌ای که مقصدش فیتنس است قدرت بدنی، سرعت و استقامت عضلات افزایش می­یابد و این موارد تنها موردنیاز ورزشکاران نیست. زمانی نسبت به این ویژگی­ها احساس نیاز خواهید کرد که در یک روز بارانی در حال دویدن به سمت اتوموبیلتان باشید! طبعا تمایل ندارید به علت ضعف عضلات آنقدر دیر برسید که موش آبکشیده شده باشید! خبر بد این است که سر و روی و لباس مرطوب منجر خواهد شد به بیمار شدنتان! چرا که بدنتان آنقدرها قوی نیست که مقاومتی از خود نشان دهد! ضرورت ورزش، آشکار است و منحصرا اهمیت فیتنس را خاطر نشان کردیم؛ تصمیم با خودتان است که چه روزی شروع کنید اما همانطور که پیشتر ذکر شد، با برنامه شروع کنید! یک برنامه بدنسازی فیتنس مناسب و کارآمد.

از شنبه فیتنس را شروع می‌کنم!

در دنیای فیتنس ساعت چند است؟

قبل از هر چیز باید بدانید برای رسیدن به هدفتان که فیتنس و تناسب اندام است، به چه نوع برنامه­ ای نیاز دارید. برنامه­ی مورد نظر شامل برنامه­ ی تمرینی و برنامه­ی غذایی است. برنامه­ی غذایی شما باید حاوی میزان قابل توجهی پروتئین و کربوهیدرات باشد. همچنین وجود انواع میوه و سبزی در برنامه­ تان بهبود سلامت شما را نتیجه می‌دهد. برای داشتن یک برنامه­­ ی غذایی مناسب و در صورت نیاز، برنامه­ای که نحوه و میزان مصرف مکمل­ها را تعیین می­کند، حتما باید به کسی که در این رابطه تخصص و تجربه­ دارد مراجعه کنید تا با توجه به فیزیک بدنی­تان در این مورد شما را راهنمایی­ کند؛ چرا که در این محتوا تنها به توضیحاتی عمومی پرداخته می­شود تا مسیر پیش رویتان را تا حدودی روشن کند و دیدی کلی نسبت به فیتنس و برنامه بدنسازی فیتنس پیدا کنید. پس چنانچه قصد دارید فیتنس را شروع کنید در تمام مراحل تحت نظر متخصص کار کنید.

مطلب مرتبط :   رژیم گیاه خواری

 اما برنامه بدنسازی فیتنس شما باید پنج مورد را شامل شود:

  • تمرینات هواز : این تمرینات پایه و اساس یک برنامه بدنسازی فیتنس محسوب می‌شوند و‌ شامل هر نوع فعالیتی که عضلات سینه، بازو، شانه­ها، پاها و پشت را درگیر کند هستند. تمرینات هوازی‌ تنفس را عمیق­تر و سریع­تر کرده و با بالا بردن میزان اکسیژن موجود در خون، سبب افزایش ضربان قلب و و جریان خون می­گردند. این مجموعه از تمرینات انتقال اکسیژن در رگ­های خونی را بهبود بخشیده، ‌ انجام فعالیت­های‌ روزمره را آسان و شما را برای مواجهه با چالش‌های ناخواسته آماده می‌کنند. (مثال روز بارانی و عواقبش را به خاطر بیاورید! )
  • تمرینات قدرتی: تحت عنوان تمرینات ماهیچه­ای هم شناخته­شده هستند و پر واضح است که وظیفه­شان بالا بردن قدرت شما است! یعنی داشتن ماهیچه­هایی که به شما کمک می­کنند اشیاء سنگین­تری بلند کنید همچنین با افزایش قدرت شما هنگام ورزش زمان تمرینات شما رفته­رفته بیشتر شده و دیرتر خسته خواهید شد و در یک کلام، توانتان برای انجام هرکاری بیش از پیش می­گردد. گنجاندن این تمرینات در برنامه بدنسازی فیتنس ­تان ضروری است اما نیازی به ثبت­نام در باشگاه یا در اختیار داشتن دستگاه­های خاص ورزشی نیست؛ هر وزنه­ای که بلند کنید و عضلاتتان را درگیر کند کفایت می­کند حتی اگر این وزنه­ها بطری آب یا صندلی اتاقتان باشند! افزایش قدرت در استخوان­ها و ماهیچه­ها به غیر از موارد ذکر شده، منجر به کاهش و کنترل وزن می­شود.

 اما برنامه بدنسازی فیتنس شما باید پنج مورد را شامل شود:

  • تمرینات هسته­ای: برای انجام این تمرینات به انرژی بالایی نیاز دارید اما نه از نوع هسته­ای! منظور از تمرینات هسته­ای در یک برنامه بدنسازی فیتنس فعالیت­هایی است که هسته­ی مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار می­دهند. در این تمرینات شکم، کمر و لگن درگیر هستند. نتیجه­ی درست انجام دادن این نوع تمرینات، دچار نشدن به کمردرد در مواجهه با فشارها، چرخش­ها یا حرکات ناگهانی است. جز این، بالا بودن انعطاف بدن و هماهنگی بهتر دو نیم­تنه­ی بالا و پایین را سبب می­شود که این موارد تاثیر مستقیمی ‌بر حرکت بهتر در تمام جهات دارد.
  • تمرینات کششی: نتیجه­ی انجام برخی تمریناتی که در برنامه بدنسازی فیتنس خود گنجانده­اید، بالا رفتن انعطاف است. اما اگر قسمتی از تمرینات منحصرا به مقوله­ی کشش و تقویت انعطاف­پذیری اختصاص یابد بهتر است تا دامنه­ی حرکات در مفاصل­تان بیشتر گشته و آن­ها را در وضعیت بهتری نگه دارید. به علاوه انجام روزانه­ی تمرینات کششی استرس و تنش را از شما دور می­کند. همین یک مورد اهمیت این سری فعالیت­ها و چرایی لزوم حضورشان در برنامه بدنسازی فیتنس شما را به خوبی نشان می­دهد چرا که به مانند راه فراری است در دنیای پر از اضطرابی که احاطه­مان کرده است!
  • تمرینات تعادلی: هدف نهایی فیتنس، بهبود سلامت کلی شما است و یک بدن سالم علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که ذکر شد، نیازمند تعادل است و علت وجود این تمرینات در برنامه بدنسازی فیتنس هم پیشرفت شما در حفظ تعادل است. اگر بدنتان قوی باشد و انعطاف پذیر اما به راحتی تعادلتان را از دست دهید چه فایده­ای دارد؟! پس لازم است این مورد هم به برنامه بدنسازی فیتنس شما اضافه شود. به عنوان مثال می­توانید روی یک پا بایستید و تلاش کنید هر بار زمان ایستادنتان را افزایش دهید. این دسته از تمرینات مخصوصا برای افراد مسن بسیار لازم است و با کمک به حفظ تعادل از آسیب­ هایی که ممکن است با سقوط از ارتفاعات هرچند کوتاه به شما برسد و چه­ بسا منجر به شکستگی استخوان­ها گردد، جلوگیری می­کنند. ­
مطلب مرتبط :   متابولیسم چیست و آشنایی با انواع، تأثیر و راه های افزایش آن در بدن

فیتنس خوب است ولی بد است!

فیتنس خوب است ولی بد است!

از آنجا که بدی­ها و خوبی­های جهان به هم آمیخته است، باید گفت که ورزش کردن و گام نهادن در مسیر تناسب اندام هم از این قاعده مستثنی نیست و در کنار تمام مزایایی که دارد و برشمردیم، معایبی هم دارد. برای مثال با انجام تمرینات مذکور و پس از مدتی، بدن شما به میزان معینی از اندورفین ترشح شده اعتیاد پیدا می­کند و این حد از وابستگی به فیتنس نگران­کننده است. کاهش ساعات ورزش یا توقف آن اضطراب‌ آور بوده و این درست نقطه­ ی مقابل فوایدی است که بنا بود از فیتنس حاصل گردد! از طرفی ادامه دادن آن زمان­بر است و رسیدن به نتیجه ­ی مورد نظر هم، اختصاص دادن بخشی از روز یا هفته را ایجاب می­کند. این مسئله در مواردی حتی به علت جلب تمام توجه ورزشکار سبب دور شدن او از افراد خانواده اش می‌شود! به این موارد اضافه کنید اثرات ورزش را بر غدد فوق کلیوی، چرا که این تمرینات سبب تخلیه هورمون ها در غدد ذکر شده می­گردد و توازن بدن را مختل می‌کند. همچنین ورزش سنگین ممکن است با ایجاد ولع شدید در فرد نسبت به نوع خاصی از غذا، برای رژیم غذایی و در نتیجه سلامتی فرد تهدید کننده باشد.

فیتنس، آری یا نه؟!

فیتنس، آری یا نه؟!

با تمام این موارد آیا شروع کردن و یا ادامه دادن فیتنس توصیه می‌شود؟ بله! جانِ کلام همان است که در ابتدا به آن اشاره شد! ‌ پرداختن به فعالیت­هایی که تناسب اندام را نتیجه دهد حتما لازم است اما نیاز به یک برنامه بدنسازی فیتنس اصولی دارد! اگر برنامه­ ی مناسبی داشته و مطابق آن ورزش کنید، از مزایای ورزش بهره­مند خواهید شد و معایبش را دور خواهید زد! مشکلات و مضرات ورزش کردن در افراط و تفریط­های نا­به­جا منشا دارد و چه چیزی به جز برنامه بدنسازی فیتنس و رژیم غذایی متناسب فیزیک هر شخص می­تواند راه حل مناسبی باشد؟ برای این مهم، لازم است به یک متخصص مراجعه شود تا سلامت شما حفظ گردد.

مطلب مرتبط :   دریافت برنامه غذایی آنلاین | رژیم غذایی سالم و موثر

سایت  amanifit.ir ارائه دهنده­ی چنین خدماتی است و با حضور مربیان مجربی که در زمینه­ی ارائه­ی برنامه بدنسازی فیتنس تحصیلات آکادمیک داشته و همراه داشتن تیمی متخصص، تناسب اندام هدفی دست یافتنی شده است. این سایت با برخورداری از تکنولوژی آنالیز دیجیتال، برنامه بدنسازی فیتنس متناسب با شرایط بدنی شما را ارائه می‌کند و این یعنی برنامه­ی تمرینی و برنامه­ی غذایی شما منحصربه فرد خواهد بود. همچنین تنوع خدمات و طراحی و ارائه­ی برنامه­های تمرینی مناسب منزل و باشگاه دست شما را برای انتخاب برنامه بدنسازی فیتنس مدنظرتان باز می گذارد. کارشناسان این مجموعه در سایت پاسخگوی سوالات و آماده­ی راهنمایی شما هستند تا تمام مراحل را بدون نیاز به ترک­کردن منزل پشت­سر بگذارید.

سوالات متداول

  1. چرا فیتنس مهم است؟

در یک جمله باید گفت؛ چون فیتنس مساوی است با سلامتی! تناسب اندام به کنار، تنفس بهتر، دوری از مشکلات قلبی و عروقی و سالم­تر و بهتر زندگی کردن مگر موضوع بی­اهمیتی است که بتوان از خیر فیتنس گذشت؟!

  1. آیا با رسیدن به اندام موردنظرمان باید فیتنس را متوقف کرد؟!

هرگز! مطابق یک برنامه بدنسازی فیتنس کارآمد به تمرینتان ادامه دهید چراکه پس از دستیابی به فرم دلخواهتان، مسئله­ی حفظ آن مطرح می­گردد که اتفاقا بسیار مهم­تر از رسیدن به آن است! علاوه بر آن، فیتنس را ادامه دهید تا همواره سالم باشید نه فقط در مقطعی از زندگی­تان!

  1. در هر روز، یا هر هفته، چند ساعت تمرین لازم است؟

این مورد به سبک زندگی شما بستگی دارد. دلیل تاکید ما بر داشتن برنامه بدنسازی فیتنس اختصاصی، در این محتوا همین است! برنامه­ای که معیارهای کلی ذکرشده را داشته باشد و در عین­حال با توجه به نحوه­ی زندگی و فیزیک بدنی خاص شما و زمانی که تمایل دارید به فیتنس اختصاص دهید، طراحی شده باشد.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق سایت متعلق به محمد رضا امانی می باشد
طراحی سایت و سئو توسط پنتاما