تفاوت فیتنس و بدنسازی در چیست و آشنایی با این رشته ها

تفاوت فیتنس و بدنسازی

امروزه رسیدن به اندامی‌ایده‌آل و همچنین داشتن عضلات عاری از چربی از مهمترین دغدغه‌های افراد در جامعه است. بسیاری از افراد برای رسیدن به تناسب اندام از رژیم‌ها و داروهای مختلف استفاده می‌کنند؛ در حالی که عده زیادی نیز ورزش کردن را برای دستیابی به اندام مناسب انتخاب می‌کنند. ورزش کردن در واقع یکی از بهترین و بی‌خطرترین روش‌ها برای از بین بردن چربی‌های اضافه است.
ورزش کردن در باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی یکی از پرطرفدارترین روش‌ها برای کاهش وزن است. نکته‌ای که در این رابطه مورد توجه است، این است که بسیاری از افراد تفاوت فیتنس و بدنسازی را نمی‌دانند؛ در حالی که فیتنس و بدنسازی دو زمینه ورزشی کاملا متفاوت هستند و بسته به این که افراد چه هدفی را دنبال می‌کنند باید انتخاب شوند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی جداگانه و تفاوت فیتنس و بدنسازی و همچنین تفاوت‌های آن‌ها بایکدیگر بپردازیم.

بدنسازی

مفهوم اصلی بدنسازی کار با وزنه و دستگاه است. با استفاده از وزنه عضلات مختلف بدن درگیر شده و معمولا این تمرینات در مدت زمان مشخص انجام می‌شوند.این نوع از تمرینات تا حد ممکن عضلات را درگیر می‌کنند. در بدنسازی هدف، تناسب اندام و ارتقا عملکرد ورزشی است؛ تشکیل عضلات و همچنین افزایش حجم عضلانی از دیگر نتایج این تمرینات هستند.ورزش بدنسازی همچنین اثرات بسیار مطلوبی بر روی سلامت جسم نیز خواهد داشت. با این حال بدنسازی با پرورش اندام نیز متفاوت است. چرا که ورزش پرورش اندام به صورت رقابتی انجام شده و معمولا برای شرکت در مسابقات برای نمایش عضلات بدون چربی انجام می‌شود.

بدنسازی

فیتنس

فیتنس در حقیقت با هدف دستیابی به تناسب اندام و همچنین رسیدن به آمادگی جسمانی مطلوب انجام می‌پذیرد. افرادی که فیتنس را انتخاب می‌کنند، عموما به دنبال رسیدن به تناسب اندام در کنار حفظ و ارتقا سلامت خود هستند .در مراحل رسیدن به تناسب اندام در فیتنس، نتایجی همچون عملکرد مطلوب قلب و عروق، قدرت بدنی، انعطاف پذیری، افزایش سرعت و همچنین استقامت عضلات حاصل می‌شوند. یکی از نکات بسیار مهم در مورد فیتنس این است که تمرکز و توجه فقط بر روی یک فاکتور آمادگی جسمانی نخواهد بود. بلکه تمامی‌فاکتورها در کنار هم دنبال می‌شوند تا در نهایت سلامتی، شادابی و تناسب اندام حاصل می‌شود.

مطلب مرتبط :   دریافت برنامه غذایی آنلاین | رژیم غذایی سالم و موثر

 

تفاوت فیتنس و بدنسازی

پس از آن که تعریف مختصری از تفاوت فیتنس و بدنسازی ارائه کردیم، لازم است تا با تفاوت‌های اصلی این دو رشته بیشتر آشنا شویم. اگر چه این دو ورزش هر دو از یک ریشه هستند، اما از جهات مختلفی همچون: رژیم غذایی، مصرف مکمل‌ها، مدت زمان تمرینات و…تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در رابطه با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • تفاوت فیتنس و بدنسازی از نظر موادغذایی دریافتی

یکی از مهمترین تفاوت فیتنس و بدنسازی در نوع و میزان مواد غذایی دریافتی است. اگر چه همه ورزش‌ها برای رسیدن به هدف مورد نظر خود رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند، اما در فیتنس و بدنسازی مصرف پروتئین و کربوهیدارت جایگاه خاصی دارند. تفاوت اصلی در میزان مصرف این مواد غذایی است. در مورد بدنسازی برای آن که حجم عضلات افزایش یابد، نیاز به مصرف پروتئین چند برابر می‌شود. مصرف پروتئین حجم عضلات را افزایش داده و باعث کاهش درصد چربی در بدن خواهد شد. این میزان از پروتئین از طریق گوشت، مرغ و تخم مرغ و ماهی تامین می‌شود.

در مورد فیتنس نیز پروتئین نقش به سزایی در رسیدن به تناسب اندام دارد؛ اما از آنجایی که هدف در فیتنس افزایش توده عضلات نیست، مصرف سایر مواد مثل میوه و سبزیجات نیز توصیه می‌شود. چرا که این مواد غذایی حاوی مواد معدنی بسیار مفیدی هستند که به سلامت فرد کمک می‌کنند. عمده تفاوت فیتنس و بدنسازی در مصرف مواد غذایی پروتئین دار است که باید به آن توجه شود.

  • تفاوت فیتنس و بدنسازی در مدت زمان تمرینات

مدت زمان انجام تمرینات، در تفاوت فیتنس و بدنسازی با یکدیگر متفاوت است .در مورد فیتنس و رسیدن به تناسب اندام ۳ تا ۵ روز تمرین در هفته کافی خواهد بود. هر یک از این جلسات تمرینی می‌توانند بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ادامه داشته باشند. در واقع در مورد فیتنس ایجاد فشار بر روی عضلات و همچنین استفاده از وزنه کمتر رایج است. افرادی که به منظور فیتنس به باشگاه می‌روند، اغلب به انجام ورزش‌های هوازی مشغول هستند و زمان زیادی را صرف انجام این نوع تمرینات می‌کنند.

مطلب مرتبط :   در انتخاب چربی سوز قوی بدنسازی با دقت عمل کنید

در مورد بدنسازی، عموما تمرینات سنگین‌تر است و طبیعتا به زمان بیشتری نیز نیاز دارد. به طوری که افرادی که قصد بدنسازی دارند، معمولا ۶ روز در هفته را به انجام تمرینات اختصاص می‌دهند و بسته به نظر مربی هر جلسه بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد. این مدت زمان معمولا صرف کار با وزنه خواهد شد.

فیتنس و بدنسازی در مدت زمان تمرینات

  • تفاوت در مصرف مکمل‌ها

مصرف مکمل‌ها تا حد زیادی وابسته به انتخاب خود فرد است. به طوری که هر دو گروهی که فیتنس یا بدنسازی کار میکنند، می‌توانند از مکمل‌ها استفاده کنند. البته از آنجایی که در بدنسازی نیاز مبرمی ‌به مواد پروتئینی وجود دارد، این افراد بخشی از پروتئین مورد نیاز خود را از طریق مکمل‌ها دریافت می‌کنند. به همین علت ضرورتی برای استفاده از مکمل‌ها در مورد افرادی که فیتنس را انتخاب می‌کنند وجود ندارد. این افراد اغلب می‌توانند مواد مورد نیاز خود را از طریق موادغذایی طبیعی دریافت کنند. البته این مسئله نیز تا حد زیادی به نظر مربی بستگی خواهد داشت.

  • تفاوت از نظر حجم ماهیچه

یکی از تفاوت‌های اساسی در رابطه با فیتنس و بدنسازی حجم ماهیچه‌ها است.در حقیقت حجم ماهیچه سبب ایجاد تفاوت در این دو ورزش خواهد شد.افرادی که در حوزه بدنسازی فعالیت میکنند، بر روی افزایش توده ماهیچه‌ها تمرکز دارند و به همین دلیل از وزنه‌ها برای دستیابی به این امر استفاده میکنند. ورزش‌های سنگین در این ورزشکاران سبب از بین رفتن چربی‌ها و رشد عضلات و ماهیچه‌ها خواهد شد. در واقع در بدنسازی هدف رساندن میزان چربی‌ها به مرز صفر است.

در مورد فیتنس مقوله‌ای به عنوان افزایش حجم ماهیچه‌ها مد نظر نیست. آنچه مهم است افزایش قدرت عضلات و خوش فرم کردن آن‌ها است. بنابراین در فیتنس معمولا تمرینات و ورزش‌های هوازی به کار با وزنه‌ها ترجیح داده می‌شوند؛ اگر چه در فیتنس نیز کار با وزنه انجام می‌شود ولی مدت زمان آن کمتر است. در فیتنس نیز چربی سوزی انجام می‌شود، ولی این کار تنها تا زمان رسید به اندام ایده آل ادامه خواهد یافت.

  • تفاوت در ابزارهای مورد استفاده برای تمرین
مطلب مرتبط :   برنامه بدنسازی در خانه بدون نیاز به دستگاه های بدنسازی

از آنجایی که در بدنسازی ورزش‌های سنگین انجام می‌شود، استفاده از دستگاه‌های باشگاهی در تمرینات ضروری است. در این ورزش همچنین از دمبل و هالتر نیز به طور مکرر استفاده می‌شود. اما در فیتنس اجباری برای استفاده از این ابزارها وجود ندارد. در واقع این مربی است که می‌تواند در مورد تمرینات تصمیم گیری کند. این تمرینات می‌توانند با استفاده از ابزارهایی مثل هالتر، بوسو، دمبل و…یا بدون آن انجام پذیرند.

 

در پایان باید عنوان کرد که افراد در ابتدا برای انتخاب از بین گزینه‌های تفاوت فیتنس و بدنسازی، باید به هدف خود از ورزش توجه کنند. به طور مثال افرادی که قصد دارند تا ورزشی را برای سلامتی خود دنبال کنند و معمولا وقت زیادی برای انجام تمرینات در طی هفته ندارند، فیتنس را ترجیح می‌دهند. فیتنس موجب سوختن کالری‌های اضافی جذب شده در طی روز خواهد شد و این همان چیزی است که بسیاری از افراد به خصوص بانوان به دنبال آن هستند.

اما برخی از افراد قصد دارند تا با ورزش کردن عضلات نواحی خاص مثل شکم یا باسن را پرورش دهند. این افراد به طور قطع باید بدنسازی را دنبال کنند تا بتوانند حجم عضلات را افزایش دهند. همچنین بسیاری از افراد برای درمان برخی از عارضه‌های اسکلتی و عضلانی ورزش می‌کنند. این افراد بهتر است تا زیر نظر یک مربی آنلاین بدنساز تمرینات خود را انجام دهند؛ انجام ورزش‌های فیتنس به این افراد توصیه نمی‌شود. افرادی که دچار کمبود وزن هستند نیز میبایست در دوره‌های بدنسازی شرکت کنند تا با این کار حجم توده عضلانی خود را افزایش دهند. بسیاری از افراد نیز ترکیبی از فیتنس و بدنسازی را برای رسیدن به تناسب اندام انجام می‌دهند.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق سایت متعلق به محمد رضا امانی می باشد
طراحی سایت و سئو توسط پنتاما