بررسی رابطه جنسی و بدنسازی و آشنایی با اثرات مثبت آن در ورزش

رابطه جنسی و بدنسازی

وقتی می‌خواهید عضلات خود را پرورش دهید یا استقامت جسمی خود را هنگام تمرینات ورزشی سخت افزایش دهید. باید تمام جنبه‌های سلامتی بدن خود را در نظر داشته باشید. چه می‌خورید، چه مقدار می‌خوابید و موارد متعدد دیگر که به حفظ سلامت و تقویت عضلات شما کمک می‌کند.

اگر تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌اید که رابطه جنسی می‌تواند چه نقشی در تمرینات ورزشی و عضله سازی شما داشته باشد. در ادامه این مطلب به بررسی اثرات مثبت و منفی رابطه جنسی بر بدنسازی و رشد عضلات می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

رابطه جنسی و بدنسازی

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان بر این باور هستند که رابطه جنسی مانع پیشرفت آن‌ها در ورزش و تمرینات ورزشی آن‌ها خواهد شد. این باور به شکلی اشتباه در ذهن ورزشکاران شکل گرفته است. در واقع داشتن رابطه جنسی سالم و منظم هیچ تأثیر منفی بر روی عملکرد آن‌ها نخواهد داشت؛ بلکه، باید به عوامل مثبت در این امر اشاره‌ای جدی داشته باشیم.

رابطه جنسی ارتباطی قابل توجه با عواملی دارد که باعث افزایش عضله در بدن ورزشکار می‌شوند. این اثرگذاری از عملکرد هورمون‌ها تا افزایش سطح انرژی قابل مشاهده است. رابطه جنسی بیشتر از آنچه ورزشکاران و بدنسازان فکر می‌کنند بر افزایش حجم عضلات تأثیر دارد.

 

نقش رابطه جنسی در بدنسازی

تولید تستوسترون

یکی از مهمترین اثرات مثبت رابطه جنسی در بدنسازی افزایش تولید تستوسترون است. در واقع هورمون تستوسترون باعث تقویت خصوصیات اصلی مردان مانند صدای بم، موهای صورت، شانه‌های پهن و همچنین بافت عضله می‌شود.

این هورمون، در تعامل با گیرنده‌های هسته‌ای موجود در DNA، سنتز پروتئین را در سلول‌های عضلانی تحریک می‌کند.

در حقیقت سطح هورمون تستوسترون، از اصلی‌ترین عوامل در رشد و تکامل عضله‌های بدن است. هر چقدر این هورمون بیشتر تولید شود به افزایش بیشتر عضله کمک می‌کند.

مطلب مرتبط :   مدت زمان تمرین بدنسازی

طبق تحقیقات انجام شده، با افزایش سطح تستوسترون در بدن میزان میل جنسی نیز به مراتب افزایش پیدا می‌کند. نکته قابل توجه در این امر بهبود وضعیت خواب در شخص است، فعالیت جنسی منظم و سالم، انرژی و انگیزه جنسی را بالا برده و در نتیجه به بهبود عملکرد خواب نیز کمک بسیاری می‌کند.

رابطه جنسی منظم و نرمال «به دفعات متوسط نه زیاد» به بدن ورزشکار کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری عضله سازی کند.

ماده معدنی روی یا زینک

روی یا زینک یکی از مواد معدنی مهم و ضروری برای بدن است که در مواد غذایی مختلفی مانند گوشت، لبنیات، حبوبات، بادام هندی و… نیز وجود دارد.

وجود ماده معدنی روی در بدن ارتباط مهمی ‌بین رابطه جنسی و عضله سازی دارد. هنگام برقراری رابطه جنسی، مقدار مشخصی از این ماده معدنی با هر بار ارگاسم از بدن خارج می‌شود. در واقع اگر ورزشکار به صورت مکرر رابطه جنسی دارد باید نسبت به تأمین ماده معدنی روی برای رشد عضلات خود توجه داشته باشد.این ماده معدنی، برای تولید هورمون تستوسترون و سنتز پروتئین در عضلات ماده‌ای ضروری محسوب می‌شود.

 

کاهش میزان چربی در بدن

رابطه جنسی شبیه به یک فعالیت ورزشی است. رابطه جنسی باعث تقویت سوخت و ساز بدن می‌شود، در اصطلاح باعث سوختن مقدار زیادی کالری خواهد شد.

تحقیقات انجام شده در این خصوص ثابت کرده‌اند که مردان با رابطه جنسی به طور متوسط حدود ۱۰۱ کالری می‌سوزانند. این مقدار از کالری که شخص با پیاده‌روی می‌سوزاند، بیشتر است. رابطه جنسی به شما در متابولیزه کردن مقدار کافی چربی در اطراف عضلات شکم کمک می‌کند. در واقع این امکان برای بدن فراهم می‌شود تا ماهیچه‌های عضلانی به سرعت در فرم و شکل متناسب قرار بگیرند.

مطلب مرتبط :   ورزش هوازی چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ | فعالیت های هوازی کدامند؟

رابطه جنسی و انرژی

بیشتر مردان بعد از رابطه جنسی احساس خواب‌آلودگی و آرامش می‌کنند. این امر به دلیل افت سطح انرژی و آزاد شدن هورمون اکسی‌توسین در زمان ارگاسم اتفاق می‌افتد. ورزشکاران ۳ تا ۴ ساعت بعد از این زمان تا زمانی که سطح هورمون اکسی‌توسین کاهش پیدا کند، قادر به انجام تمرینات ورزشی سخت نخواهند بود.

اما پس از این چند ساعت میزان انرژی شخص مجدداً به حالت قبلی خود برمی‌گردد و می‌تواند تمرینات روتین خود را انجام دهد.

رابطه جنسی و استرس

ورزشکارانی که از آرامش کافی برخوردار هستند و کمتر در معرض استرس و اضطراب قرار می‌گیرند، نتیجه بهتری از تمرینات ورزشی برای رشد عضلات خود می‌گیرند.

استرس باعث می‌شود تا بدن از سطح کورتیزول بالایی برخوردار شود؛ کورتیزول هورمونی کاتابولیک است که از سنتز پروتئین لازم برای عضله سازی جلوگیری می‌کند. رابطه جنسی یکی از روش‌های سالم برای از بین بردن سطح استرس در بدن است.

رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم باعث تولید مقدار زیادی اکسی توسین، اندورفین و دیگر هورمون‌های آرامش‌بخش در بدن می‌شود. با ترشح این هورمون‌ها، میزان استرس به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. در نهایت آرامش و تمرکز هنگام تمرینات ورزشی به عضله سازی کمک می‌کند.

کاهش هورمون تستوسترون

توجه داشته باشید که کاهش سطح هورمون تستوسترون منجر به کاهش رشد عضلات و در نهایت کاهش میل جنسی نیز می‌شود. همان‌طور که ذکر کردیم تأمین ماده معدنی روی از مواد غذایی و مکمل‌ها به مقدار از دست رفته آن در بدن کمک بسیاری می‌کند.

کاهش مقدار هورمون تستوسترون در بدن ممکن است هنگام تمرین اثراتی منفی مانند کاهش انرژی، کاهش ظرفیت تولید نیرو، پرخاشگری و… بر روی سلامت جسم و روان ورزشکار داشته باشد.

مطلب مرتبط :   ورزش های دوران بارداری

رژیم غذایی یکی از مهمترین موارد برای وضعیت بدنی ورزشکاران و بدنسازان است که توجه به آن در ایجاد تعادل در رشد عضلات و رابطه جنسی مؤثر اهمیت دارد.

تأثیر بدنسازی بر رابطه جنسی

بعد از بررسی نقش رابطه جنسی بر زندگی ورزشی بدنسازان باید اشاره کوتاهی به تأثیر تمرینات ورزشی بر رابطه جنسی داشته باشیم.

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان برای کاهش میزان چربی در بدن از هر روشی استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید از دست دادن چربی بیش از حد باعث کاهش میل جنسی نیز خواهد شد. برخی از افراد برای کاهش چربی از مکمل‌هایی استفاده می‌کنند که این مکمل‌ها اثراتی منفی بر روی سلامت و همچنین کیفیت رابطه جنسی آن‌ها خواهد داشت.

بدنسازان و ورزشکاران باید به نوع و برند مکملی که مصرف می‌کنند توجه داشته باشند تا از مضرات آن‌ها برای بدن جلوگیری کنند.

مصرف استروئید

مصرف استروئید باعث افزایش توده‌های عضلانی در بدن شده و به شکل‌گیری اندامی متناسب کمک می‌کند. با این حال استفاده بیش از حد استروئید باعث می‌شود تا ورزشکاران بعد از هر رابطه جنسی، مدت زمان بیشتری برای بازگشت هورمون تستوسترون به حالت نرمال خود لازم داشته باشند.

تعادل، فاکتوری مهم در حفظ یک زندگی سالم است. تا زمانی که از افراط در هر بخش از زندگی و سلامت جسمی خود پرهیز کنید، متوجه خواهید شد که چگونه رابطه جنسی منظم و سالم باعث بهبود عملکرد جسمی شما در تمرینات بدنسازی می‌شود.

همچنین افرادی که به شکل منظم تمرین کرده و همراه با آن رژیم غذایی خود را نیز رعایت می‌کنند، افرادی سالم هستند که به مشکلات جنسی کمتری دچار می‌شوند.

۳.۹/۵ - (۹ امتیاز)
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© تمامی حقوق سایت متعلق به محمد رضا امانی می باشد
طراحی سایت و سئو توسط پنتاما